Wiele osób staje przed dylematem zmiany sprzętu. Powody bywają różne. Jak widać opinie również. Łukasz Szeląg zainicjował dosyć kontrowersyjny wątek który wzbudził wiele emocji i masę skrajnie różnych opinii. Rozważanie takiej zmiany ma kilka aspektów. Podstawowym jest zmiana obiektywów jakiej należy się spodziewać z uwagi na wykorzystanie w przypadku D700 i innych aparatów pełnoklatkowych obiektywów bez ekwiwalentu, zatem z „normalnym” przelicznikiem ogniskowej. Kolejnym wpływ pełnej klatki na obrazowanie. Jeszcze innym cena.
Łukasz próbuje udowodnić że:
„DX jest lepszym rozwiązaniem, sprzęt jest lżejszy, poręczniejszy, gdy moi koledzy używający pełnoklatkowej matrycy muszą sięgać po obiektywy 300 f/2.8 ja spokojnie sobie radzę na 200 f/2.8, każdy kto pracuje w z tym sprzętem w warunkach reporterskich wie jakie ma to znaczenie
– w systemie FX brakuje godnego następcy obiektywu 17-55 f/2.8, wiem, wiem jest przecież zajebiście ostry i nie do pokonania optycznie (mówię to bez sarkazmu) 24-70 f/2.8 ale jak wszyscy wiedzą Nikon przesadził z oszczędnością przy projektowaniu części mechanicznej i jak wskazują doświadczenia forumowych kolegów tubus obiektywu jest zbyt delikatny i odkształca się przy każdym kontakcie z czymś twardym (zaczęło się od rozczarowania Pawła Borówki), złośliwi mówią że obudowa tego obiektywu reaguje na zmiany ciśnienia atmosferycznego. W reporterce korzystając z systemu Newswear który ma miękkie sakwy może to być stresujące. Pracując na genialnym 17-55 nie ma takiego tematu.
– 100% pokrycia kadru w wizjerze jest dosyć ważne w reporterce, robiąc zdjęcie mam pewność że mój kadr jest czysty co pozwala mi zaoszczędzić cenny czas przy wysyłce plików do agencji
– rozmieszczenie punktów AF w D300 jest dużo korzystniejsze a śledzenie obiektu w całym kadrze daje wyśmienite reporterskie efekty
– D300 posiada tryb USB Mass Storage, nie jest to bez znaczenia bo coraz więcej urządzeń typu PDA posiada porty USB typu ?host? co daje duże możliwości
– nie przemawiają do mnie również ?drobne? zmiany koncepcyjne typu klapka slotu CF czy zmiana zakresu informacji na górnym LCD
Z punktu widzenia pracy studyjnej:
– brak istotnych dla mnie różnic, dobre wysokie ISO w D700 jest w studio bez znaczenia bo mam na planie sporo światła, inny rozkład GO nie ma dla mnie znaczenia, przy 200mm f/2.8 z 3m jest bosko. Z moich doświadczeń wynika że większe znaczenie na ?plastykę? obrazu ma optyka i umiejętna kompozycja obrazu”.
Można się z tą opinią zgadzać lub nie. Warto jednak przeczytać zdanie innych.